VPLYV OSVETLENIA NA VNÍMANIE FARBY
Tá istá farba použitá v miestnosti napr. s južnou expozíciou bude vyzerať ináč pri východe slnka a ináč na poludnie alebo pri západe slnka. Okrem prirodzeného osvetlenia má na vnímanie farby v miestnosti veľký vplyv použité umelé osvetlenie, ktoré ak je rozmiestnené vedomým a premysleným spôsobom môže vynikajúco vytvárať povrch.
Môžu byť nasledujúce druhy umelého osvetlenia:
- základné horné, jasné a dominantné – dodatočne rozsvetlí farby alebo zvýrazňuje ich farbu, v podstate nepodstatné pre farby, ibaže sa používajú žiarivky so studeným, modrastým odtieňom svetla,
- bočné, stlmené, rozptýlené – robí dojem útulnosti, intímnosti, stmavuje farby, robí ich hlbšími, dokonale ladí s teplými farbami,

- ostré, bodové, najmä halogénové – zvýrazňuje farby, vyťahuje ich, zdôrazňuje, dokonale ladí so studenými farbami, ale dobre sa prezentuje aj s teplými farbami,

- zmiešané – je možné predsa zapnúť dva alebo tri zdroje svetla a celú izbu osvetliť zviditeľňujúc jej farebnosť v plnej kráse.

Podobne prirodzené svetlo môže mať rôzne odtiene a farby:
- vychádzajúceho slnka – skoro ráno teplé, avšak neskôr studené, ostré, skoncentrované zvýrazňuje studené farby a chladí, láme teplé farby

- na poludnie, biele neutrálne, veľmi svetlé – zosvetľuje pastelové farby až tak, že sa stávajú až biele,

- zapadajúceho slnka, s teplým, oranžovým a neskôr červeným sfarbením – vyťahuje hlbšie farby z teplých farieb, láme, pridáva teplo studeným farbám,

- polarizované, kontrastné – počas dní, keď je obloha blankytná, či priam modrá s plávajúcimi bielymi oblakmi – takéto svetlo je studené – zvýrazňuje studené farby a ochladzuje teplé – v obidvoch prípadoch vyťahuje jednako skryté, stlmené farby daných farieb,
- zamračeného dňa – bez výrazu, ploché, neutrálne vo vzťahu k farbám, avšak robí ich menej výraznými, viac šedými.
Preto steny, ktoré sú otočené na sever a východ je najlepšie maľovať svetlými a teplými farbami a studené farby sa majú používať na steny s južnou a západnou expozíciou.